به نام خدا
اسنادى كه تاريخ را بر آن مبتنى ميدارند از چهار قسم خارج نيست: ۱- نوشته هاى اشخاص معاصر، كتيبه ها، مسكوكات، سالنامه ها و خاطره ها. ۲- آثار عتيقه چه از روى زمين بدست آيد و چه از زيرزمين. ۳- نوشته هاى اشخاص غير معاصر كه واقعه اى را شرح داده اند. ۴- نتيجه تحقيقات علماء در نژاد، مذهب، زبان، صنايع، حرف و آنچه درجه تمدّن قومى را نشان ميدهد. از تمامى اين قسمتها نوشته هاى اشخاص معاصر بيشتر اهميت دارد، زيرا شهادت آنها بر واقعهاى بيش از سائر اسناد مورد اعتماد است. آثار عتيقه، چون سند گويا نيست و دلالت بر وضعى ميكند كه قابل تفسير و تعبير است، نتايجى كه از آن حاصل ميشود گاهى ترديدآميز ميباشد. نوشته هاى اشخاص غير معاصر هميشه مورد اعتماد نيست و بايد ديد نويسنده از چه منابعى استفاده كرده، بعبارت ديگر اين نوشته ها بايد بدوا مورد مطالعه و تحقيقات گردد. عقائد علماء در صورتى مفيد است كه براى توضيح و تفسير منابعى كه ذكر شد بكار برده شود، راجع بكتيبهها بايد گفت كه اگرچه غالبا از اشخاص معاصر رسمى است، باوجوداين منبع مذكور را هم بمعرض تحقيق و تدقيق در مىآورند، زيرا بعض پادشاهان (مثلا پادشاهان آسور) گاهى نتيجه كارهاى خودشانرا اغراق آميز نويسانده اند. بنابراين اگر راجع بهمان واقعه اسناد خارجى بدست آمده كتيبه ها را با اين اسناد مقايسه ميكنند، مثلا اسناد آسورى را با اسناد مصرى و اسناد بابلى را با اسناد آسورى وقس عليهذا، ولى متأسفانه نادر است كه راجع بواقعه اى فاتح و مغلوب هردو چيزى نوشته باشند، زيرا عادت بر اين جارى بود كه غالب فتوحات خود را اغراقآميز مينوشت و مغلوب همان واقعه را بسكوت ميگذرانيد. عيب ديگرى نيز در كار بوده كه از آن جهت آثار زياد از بين رفته، توضيح آنكه مصريها، بابليها و آسوريها، وقتى كه شهرى را از دشمن ميگرفتند، در موقع غارت از فرط تعصب آثار آنرا هم برميانداختند، تا از اشخاص نامى دشمن اثرى باقى نماند. عيلامىها كمتر توحش نشان داده آثار قوم مغلوب را بمملكت خود برده اند و بهمين جهت در حفريّات شوش اطلاعات زياد راجع بكلده و بابل بدست آمده. در مصر، بابل، آسور، ايران و غيره آثار زياد كشف شده. در مصر نوشتنىها را بر كاغذ حصيرى يا پوست آهو نوشته اند و اين اسناد روى خاك يا زير آن بواسطه هواى خشك مصر محفوظ مانده. در بابل و آسور بر لوحههائى از خاك رس نوشتهاند و در مدت قرونى زياد اين لوحه ها در زير خاك بود تا اينكه از قرن نوزدهم ميلادى ببعد متدرجا بيرون آمده و ميآيد. در ايران كتيبه ها را غالبا در جاهائى نويساندهاند كه پاى انسان بدان جا نميرسيده يا اگر ميرسيده صعوبت داشته.
باوجوداين در جاهائى گلوله تفنك جهال كتيبه ها را سالم نگذارده. شرح هريك از آثار نامى ايران در جاى خود بيايد.
مجله تاریخ
پیچ اینستاگرام مجله تاریخ
منبع: تاریخ ایران (حسن پیرنیا)